Marketing klubu sportowego – jak zbudować popularność lokalnego klubu?
5 min readMarketing klubu sportowego odgrywa kluczową rolę w rozwoju i sukcesie małych klubów sportowych. Nie jest łatwo zwrócić uwagę kibiców, a jeszcze trudniej przyciągnąć wzrok potencjalnych sponsorów – inicjatyw sportowych jest dziś przecież bardzo dużo. Ponadto skuteczna promocja klubu sportowego pomaga w przyciąganiu nowych talentów, wśród których mogą kryć się prawdziwe diamenty. Zarządzający sportowymi klubami muszą poważnie postarać się o skuteczne metody promocji inicjatywy – w tym poradniku przybliżamy, na jakich działaniach należy się skupić.
Jak wygląda współczesny marketing klubu sportowego?
Marketing w klubie sportowym wymaga kompleksowych zabiegów. Kibice, sponsorzy i nowi członkowie klubu oczekują od organizacji takiego wizerunku, by z dumą mogli mówić o powiązaniach z nią. W celu zwiększenia popularności inicjatywy należy skupić się na trzech obszarach działania:
- zadbaniu o profesjonalny wizerunek klubu widoczny na pierwszy rzut oka,
- działaniach w Sieci, zwłaszcza w mediach społecznościowych,
- organizacji wydarzeń we współpracy z popularniejszymi organizacjami lokalnymi,.
Jak widzisz, działania marketingowe odbywają się i w Internecie, i w życiu realnym. Poniżej wyjaśniamy, jak działać w każdej z wymienionych kategorii.
Budowa wizerunku i rozpoznawalności
Silny wizerunek pomaga przyciągać nowych członków, sponsorów i kibiców, a także budować pozytywne relacje z otoczeniem, niezbędne, by na dobre zaangażować środowisko w życie organizacji.
- Symbole klubu: Opracuj rozpoznawalne logo i identyfikację wizualną. Określ wartości, które reprezentuje Twój klub. Wymyśl zawołanie, którym będą posługiwać się drużyny z klubu w sytuacjach oficjalnych, np. na zawodach, a nawet klubową przyśpiewkę.
- Wizerunek zawodników: Zawodnicy muszą wyglądać profesjonalnie, nawet jeśli mowa o młodzieżowych drużynach działających na szczeblu lokalnym. Trzeba zainwestować zwłaszcza w porządne stroje, by przedstawiciele klubu doskonale prezentowali się na zawodach.
- Gadżety promocyjne: Kiedy opracujesz identyfikację wizualną klubu, zainwestuj w gadżety promocyjne. Smycze, gumowe opaski, breloczki – drobne przedmioty z logo, które członkowie klubu i ich bliscy będą mogli rozdać. Prezenty budują przywiązanie.
Wizualne kwestie muszą być dopracowane w stu procentach. Warto nawiązać współprace z grafikiem gotowym stworzyć klubowe logo. Koszulki trzeba zamówić w profesjonalnej firmie z wieloletnim doświadczeniem, np. Logos: https://sklep-logos.pl/t-shirty-reklamowe – w ofercie są koszulki typowo sportowe, odpowiednie do intensywnego trenowania na boisku, dla dzieci i dorosłych. Również gadżety rozdawane w ramach promocji powinny cechować się świetną jakością.
Medialny marketing w klubie sportowym
Skuteczna strategia medialna może pomóc klubowi dotrzeć do szerokiej publiczności, zwiększyć liczbę członków, pozyskać sponsorów łasych na zasięgi w mediach i budować silną społeczność.
- Stwórz profile w popularnych serwisach: Zwłaszcza Facebook, Instagram oraz YouTube. Zdjęcia, filmy, relacje z wydarzeń, informacje o klubie, ciekawostki czy śmieszne anegdoty. Odpowiadaj na komentarze i pytania pojawiające się ze strony odbiorców. Materiały wizualne powinny eksponować klubowe barwy, np. koszulki zawodników drużyn.
- Znajdź influencerów: Zidentyfikuj influencerów, którzy są zainteresowani sportem. Poszukaj zwłaszcza internetowych person z okolicy, chętnych np. odwiedzić zawodników klubu na treningu i nagrać z nimi materiał.
- Uruchom sprzedaż gadżetów na profilu: Dobrze wykonane gadżety i koszulki reklamowe z logo klubu możesz sprzedawać w Marketplace podpiętym do profilu w serwisach Meta. Osoby, które polubią klub, chętnie wesprą go zakupem gadżetów. Następnie będą je nosić i tym samym popularyzować barwy klubowe.
- Lokalna telewizja, radio, serwis internetowy: Pokazanie się mieszkańcom w lokalnych kanałach informacyjnych poskutkuje natychmiastowym zapisaniem się w pamięci. Dopóki klub ma zerową popularność, konieczna może być zapłata za publikację materiału. Warto jednak zapłacić, bo gdy klub stanie się znany, lokalne media będą z własnej inicjatywy informować o jego poczynaniach.
- Wykorzystaj platformy reklamowe: W miejscach, gdzie konkurencyjność klubów sportowych jest duża, warto zainwestować w kampanie reklamowe w mediach społecznościowych i wyszukiwarce Google. W ten sposób łatwiej dotrzesz do świadomości odbiorców, co kluczowe zwłaszcza na początku, zanim organizacja zdobędzie kibiców.
Wydarzenia w prawdziwym życiu
Sport to realne emocje, a więc i klub musi dostarczać wrażeń w realnym życiu. Co może zorganizować lokalny klub sportowy?
- Turnieje i zawody: Zorganizuj rozgrywki dla różnych grup wiekowych i poziomów zaawansowania. Warto połączyć siły z lokalną szkołą – tam znajdzie się najwięcej chętnych do zdrowej rywalizacji, a może nawet dołączenia do juniorów klubu. Przyprowadzą ze sobą kibiców, czyli najbliższe osoby.
- Pikniki rodzinne: Połącz sport z zabawą i relaksem. Tutaj konieczna okaże się współpraca z władzami samorządu. Wystąp z propozycją zorganizowania Dnia Wiosny na sportowo czy pikniku z okazji rozpoczęcia wakacji, połączonego z meczem drużyn złożonych z rodziców.
- Spotkania z gwiazdami sportu: Zaproś lokalnych sportowców do udziału w prelekcjach lub treningach pokazowych. Może z Twojego rejonu pochodzi jakaś sportowa gwiazda, która pomoże w promocji organizacji zrzeszającej talenty?
- Imprezy charytatywne: Połącz sport z pomaganiem – zorganizuj np. bieg charytatywny lub mecz połączony ze sprzedażą gadżetów, z których dochód zostanie przekazany na szczytny cel.
Organizacja wydarzeń nie należy do najprostszych zadań, ale jest bardzo skuteczną metodą na marketing klubu sportowego. Sprawdzi się zwłaszcza w małych miejscowościach, gdzie na co dzień niewiele się dzieje. Rozruszanie mieszkańców zostanie zapamiętane – a wraz z wydarzeniem zapamiętany zostanie klub stojący za imprezą.
Podsumowanie
Marketing w klubie sportowym na lokalnym szczeblu obejmuje działania internetowe, wizerunkowe oraz eventowe. Niech mieszkańcy dowiedzą się o istnieniu organizacji dzięki kanałom, z których korzystają na co dzień i wydarzeń dostępnych dla wszystkich. Im więcej osób pozna klubowe barwy, tym więcej kibiców na trybunach, więcej talentów chcących dołączyć, więcej sponsorów i szans na dalszy wzrost.